Troleje

Udostępnij

Podczas jazdy po łuku samochód zmienia kierunek dzięki sile odśrodkowej odczuwanej przez kierowcę. Siła ta wychyla samochód na zewnątrz zakrętu. Jeśli podczas jazdy po łuku natąpi zerwanie przyczepności kół przedniej lub tylnej osi, mamy do czynienia z poślizgiem podsterownym lub nadsterownym.

NADSTEROWNOŚĆ
Nadsterowność polega na tendencji do "uciekania" tyłu pojazdu na zewnątrz zakrętu i skłonności do zjeżdzania przodu w kierunku środka zakrętu. Bezpośrednią przyczyną zjawiska jest utrata przyczepności kół tylnych i ich poślizg boczny. Konsekwencją, w przypadku nieopanowania zjawiska, jest obrócenie pojazdu wokół własnej osi oraz wypadnięcie z obranego toru jazdy.

W sytuacji wystąpienia poślizgu nadsterownego, należy wykonać tzw. kontrę, czyli skręt kierownicy zapewniający ustawienie kół przednich na wprost zamierzonego kierunku jazdy i nie wolno hamować. W przypadku samochodów przednionapędowych należy lekko dodać gazu, co spowoduje dociążenie tylnych kół pojazdu i pozwoli skutecznie zlikwidować poślizg tych kół.

Podczas jazdy na trolejach poznajemy zachowanie samochodu w trakcie poślizgu nadsterownego. Uczymy się, jak prawidłowo zareagować na poślizg tylnych kół pojazdu przednionapędowego. Nauka jazdy pojazdem wyposażonym w troleje pozwala na wyczucie zerwania przyczepności kół tylnej osi już w pierwszych momentach występowania poślizgu. Nadmierna prędkość, zbyt gwałtowne hamowanie, śliska nawierzchnia to najczęstsze przyczyny utraty przyczepności. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych podniesieniem swoich umiejętności w kierowaniu pojazdem!!